söndag 30 maj 2010

Tonvis med mat slängs helt i onödan

När jag, i min ungdom, jobbade extra för en viss multinationell hamburgerkedja så slängde vi kanske en fjärdedel av den totala mängden som vi sålde. Nu jobbar jag extra på en bensinstation samtidigt som jag studerar miljö och hållbar utveckling vid ett universitet. På bensinstationen slänger vi också minst en fjärdedel av bake off-brödet som vi tinar upp ("bakar").
Vid varje stängning så går jag ut till soprummet med två fulla plastpåsar med kanelbullar, wienerbröd, baguetter m.m. Varenda stängning! Det blir 730 plastpåsar på ett år och om man antar att alla bensinstationer inom samma kedja har samma rutin (vilket de säkert har, den jag jobbar på är en av de mest säljande i landet) så slängs 584000 påsar med bullar varje år! Det värsta är att då man slängt brödet ska man fylla på morgondagens brödvagn, med lika mycket bröd. Jag har frågat chefen varför man helt enkelt inte bara tinar upp mindre bröd, och svaret blir ungefär att "man vet ju aldrig hur mycket man ska sälja". Tja, uppenbarligen aldrig i närheten så mycket som de tinar upp!

En gång så kom det in en uteliggare på snabbmatstället som jag jobbade tidigare på. Han beställde en kaffe och jag frågade lite diskret ifall han ville ha några hamburgare som hade legat någon minut för länge i skåpet. Sedan dess kom han tillbaka varje natt om han såg att jag jobbade. Jag önskar att en uteliggare eller annan behövande kunde komma in på bensinstationen... Å andra sidan: bake off-bröd i sig skulle vara förbjudet i den bästa av världar.

Här är några länkar om slängd mat:

57 procent av den mat vi slänger är ätbar
Livsmedelsbutiker slänger var tjugonde vara
Du slänger 100 kilo mat per år

/Papa bear

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar