torsdag 13 maj 2010

KRAV får en korkad idé, och Mama Bear drömmer om lösvikt



Nu tycker jag faktiskt att KRAV har en riktigt dum och dålig idé. På sin facebooksida berättar de att de jobbar på regler som gäller förpackningar. De överväger nu att förbjuda glasburkar till vissa konserver (t ex sylt) och plastpipar på mjölkförpackningar. Plastpiparna tycker jag att de gärna kan göra sig av med, men jag skulle inte köpa sylt i en plastförpackning. Tvärtom, jag försöker sakta men säkert göra mig av med alla plastprodukter, eftersom plast varken är bra för min hälsa eller för miljön. Den mesta plasten av den olja som håller på att ta slut och som ökar växthuseffekten när den eldas upp. För det andra är plast ofta giftigt och läcker ut farliga kemikalier, vilket gör att man absolut inte borde förvara mat i plast! Läs mer om varför plast är dåligt här. Och läs om att försöka leva plastfritt på bloggen Life Less Plastic.

KRAV motiverar sina funderingar dels med att glas
är tungt och inte går att trava på ett vettigt sätt, vilket förstås innebär fler transporter, och dels med att det lätt kan gå sönder. Jag tycker att det är svag argumentering och undrar verkligen hur de har fått den här konstiga idén. Glas går ju, i motsats till plast, att återvinna om och om igen. Läs mer om plast och återvinning här. Själv sparar jag glasburkar, diskar av dem och förvarar matrester, hemlagad färskost och marmelad, surdegsstart etc. i dem - utan att behöva oroa mig för läckande kemikalier.

Det bästa vore ju om affärerna började sälja mer i lösvikt och folk tog med sig sina egna burkar. Som på den gamla goda tiden: man går till affären med en uppsjö av tygpåsar samt burkar och askar i glas eller rostfritt stål, fyller på med oliver, ris, pasta, sylt, olivolja, mjöl, kaffe o.s.v. När jag bodde i en gudsförgäten håla i USA fanns det två stora co-ops i närheten, där man kunde köpa mycket i lösvikt. (Se bilderna ovan).

Jag hoppas verkligen att KRAV tänker om! Ser till min glädje att många har kommenterat deras inlägg på Facebook och uttryckt att de hellre köper glas än plast. Gör det du med! För din hälsas skull, och miljöns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar