tisdag 9 mars 2010

Inte så naturligt naturgodis

Jag (Papa Bear) måste erkänna: Jag älskar det så kallade "naturgodiset". Det där med papegojan och yoghurt och russin och bananer. Någonstans, djupt inne, har jag intalat mig själv att detta är det bästa snackset man kan hitta i en vanlig matbutik. Men så en dag var jag ändå tvungen att kolla på innehållsförteckningen och blev minst sagt snopen. Vissa sorter innehöll 5,6,7(!) olika e-ämnen. Några av dessa var aromämnen och det fick mig att börja fundera. Luktar och smakar inte frukter naturligt? Jag var såklart tvungen att fråga: Hej! Jag läste lite på er hemsida och vad alla produkter innehöll. Det som slog mig var att det mesta som jag klickade på innehöll arom av något slag. Jag undrar bara varför, smakar/luktar godiset ingenting annars?

Svar:

Hej,

Tack för ditt mail. Det stämmer att många av våra produkter innehåller aromer, och det beror på att vi vill framhäva smaken som annars är för tunn. Våra torkade fruksnacks till exempel innehåller aromer pga att den naturliga smaken (och lukten) försvinner under torkningen, och då måste man tillsätta aromer för att få tillbaka den goda smaken. Det är dock mycket små mängder aromer som tillsätts.

Med vänliga hälsningar/Kind Regards

Maria Herentz

Kvalitetsansvarig/Quality Manager, Exotic Snacks AB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar