onsdag 3 mars 2010

Den främmande lilla kycklingen


Jag är en liten kyckling
från en äggkläckningsmaskin,
så jag har aldrig sprungit jag
bland kor och får och svin
och traskat efter kycklingmor
i syskons glada flock,
där hon går muntert krafsande
och lockar: "Krock, krock, krock."
Och aldrig har jag sovit
under hennes vinge fin,
jag stackars lilla kyckling
från en äggkläckningsmaskin.

I vår maskin man kläcker ut
minst tretti tjog om dan.
Och när vi vuxit lite grand,
så skickas vi till stan.
Då packas vi i lårar tätt.
Ack, vilket pip och flax!
Men tänk, en spjäla lossnade,
och jag, jag rymde strax!
Nu står jag utanför och ber:
"Säj, får jag komma in,
jag stackars lilla kyckling
från en äggkläckninsmaskin?"

"Nej, du får inte komma hit!"
en långbent kyckling skrek,
"för du ser inte ut som vi,
du är så ful och blek!"
Men kycklinghönan sa: "Tyst, tyst,
- fy skäms, vad sa du där?
Kom gärna in, min lilla vän,
kom in och värm dig här!
Du ryms nog gott bland mina små
tätt under vingen min,
du stackars lilla kyckling
från en äggkläckningsmaskin."

Elsa Beskow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar