lördag 20 mars 2010

Suspekt soja?

Jag (mama bear) skulle handla soja häromdagen, men affären jag gick in på hade ingen ekologisk soja. Jaha, jag tar väl den där Kikkoman då, tänkte jag. Den har vi haft förut, och den innehåller inte en massa konstiga tillsatser. Bara sojabönor, vete, salt och vatten. Ja just det... sojabönor... GMO... nervgifter...

Eftersom jag har lyssnat till SR:s matens pris om de förskräckliga förhållanden sojabönderna i Brasilien utsätts för, förmådde jag inte att köpa någon soja alls utan gick hem tomhänt. Väl hemma mejlade jag Arvid Nordqvists kundservice, eftersom det är de som distribuerar Kikkoman soja här i Sverige:

Hej,

varifrån härstammar sojabönorna till Kikkoman soja? Är det GMO-soja?

De svarade väldigt fort. Samma dag, faktiskt:

Tack för Ditt mail.

Råvara till Kikkoman soja kommer till stor del från Brasilien.

Alla produkter som innehåller genmodifierade organismer i råvaran måste enligt lagstiftningen hos oss i Sverige märkas med speciell text om det på etiketterna.

Eftersom GMO grödorna kan sprida sig och obemärkt korsas med icke GMO plantagers grödor granskas råvaran till Kikkoman soja mycket noggrant och därför vet vi att den sojasåsen som säljs i butikerna inte behöver märkas med denna text.

Med vänliga hälsningar

Konsumentkontakt / Minna


Det låter ju bra. Men det blir nog ekologisk soja för mig i varje fall. För säkerhets skull.

Förövrigt så visste jag inte att all GMO-mat måste märkas. Hur ser den märkningen ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar