tisdag 9 mars 2010

Smakar chips någonting, egentligen?

Om man vill ha någon smak på chipsen så är det omöjligt att hitta några i affären som inte innehåller onödiga tillsatser (som är så populärt att säga nu för tiden). Då började jag fundera på att göra egna chips, och hur jag skulle gå tillväga. Skulle jag välja att krydda mina chips med ett natriumglutamat som det påstås kan ge mig allvarliga skador? Om jag inte vore nöjd med denna roulette, skulle jag då välja att tillsätta lite syntetiskt framställt salt av nukleinsyror? Nja, jag skulle skiva tunna skivor potatis, fritera dem några gånger, strö på lite salt och kryddor och sedan föra in dem i ugnen. Men det kanske bara är jag som känner mig mer hemma i köket när jag gör mat än i labbet.

Jag har frågat OWL, Estrella och Pringles ifall deras chips skulle smaka något ifall de inte hade smakförstärkare (olika E-ämnen). Jag publicerar deras svar i den följd de svarar.

/ Papa Bear

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar