onsdag 17 februari 2010

Herrestad Gästis om Ål

Fråga: Hej! Jag undrar vad ni har för motivering till varför ni säljer den akut hotade ålen, och hur mycket ni säljer.

Vänliga hälsningar...

Svar: Vi serverar ca 15-20 kg ål på vårt julbord. Motiveringen är att mina gäster efter att ha blivit tillfrågade till 80% efterfrågar ål av tradition på julbordet. Vi driver ett småskaligt närproducerat julbord väl förankrat i tradition och får svårt om vi ska gå emot gästernas önskemål.

den andra motiveringen är att om inte vi i sverige köper den ål som tas upp enligt kvot av fiskarna så tvingas de exportera den till mindre förtjänst utomlands. Hur vi än gör så kommer ålen att fiskas tills det blir förbjudet.

Själv tycker jag att media i större utsträckning borde titta på all ål som dör och inte kommer till matbordet pga utbyggda älvar och vattendrag. den siffran är hundrafallt större än den lilla ål som våra få yrkesfiskare lyckas få tag på numera.

Det är kul att ni frågar om motiveringen jag har för att servera ål, Hoppas bara jag nu inte blir utdömd som nått ålarens :)

MVH
Jonas Flodqvist
Herrestad Gästis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar