onsdag 21 april 2010

Kemikaliesamhället

I gårdagens DN (20.4 2010) finns en intressant intervju med Stefan Jarl om hans nyaste film, Underkastelsen. Jag ryser när jag tänker på hur mycket kemikalier det finns överallt i vårt samhälle, och vilka konsekvenser det kan få. "Det pågår ett gigantiskt experiment med oss", står det i intervjun. På filmens hemsida finns en lista med saker man kan göra själv, bl.a. handla ekologisk mat, dryck, kläder och hemtextil, köpa paraben- och ftalatfri kosmetika samt tandkräm och deodorant utan triclosan.

Vi äter ekologiskt till så stor del som möjligt, och har redan länge bytt ut tandkrämen och deodoranten mot hälsosammare alternativ. Även nästan alla hudvårdsprodukter vi använder är rätt så kemikaliefria. Dock köpte jag ett schampo på Lush häromdagen, och märkte först hemma att det innehöll parabener. Man ska ALLTID läsa innehålsförteckningen först! Och man ska inte låta sig luras av att Lush, Bodyshop m.fl. påstår sig ha ett "naturligt" sortiment.

När det gäller kläder och textil måste jag erkänna att vi ligger lite sämre till. Jag har bara några enstaka ekologiska plagg, men det ska ändras på! Sortimentet blir ju allt större, H&M har t.ex. en hel del plagg i ekobomull. Och bambu tycker jag är ett fantastiskt skönt material!

Hoppas denna film får till stånd en förändring. Se den!

/Mama Bear

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar