söndag 15 augusti 2010

Om den amerikanska mat"kulturen"

SvD skriver om hur fetman ökat allt mer i USA. Antalet sjukligt överviktiga ("obese") vuxna ökade i 28 stater 2009. Mississippi har mest sjukligt överviktiga: 33,8 procent. Alabama och Tennessee delar andra platsen med 31,6 procent. Colorado har minst andel sjukligt överviktiga, "bara" 19,1 procent, d.v.s. nästan var femte invånare! Idag började Jamies matrevolution USA på tv5, mycket intressant med de attityder han möts av då han försöker utveckla amerikanarnas matkultur. Se programmet på tv5 Play.

Jag (mama bear) har bott i USA och trots att jag åt snabbmat extremt sällan gick jag upp nästan 10 kg på ett år. Det är en mycket stillasittande kultur, man tar bilen över allt (det går sällan att promenera, landet är designat för bilar. När jag och en kompis var ute och promenerade en dag stannade en bilförare, vevade upp rutan och undrade oroligt "Are you girls OK?"). Matportionerna är enorma, och man får i sig en massa "tomma kalorier" från söta drycker, yoghurt och flingor, och för att göra det värre är de ofta sötade med isoglukos. Maten är ofta extremt processad och många äter bara "TV dinners" (micromat) eller snabbmat. Och jag har aldrig sett så mycket friterad mat! T.o.m. friterad spaghetti med köttbullar serverat på en pinne (se bilden ovan)! Som lunch bjuds barnen på vitt bröd med "sylt" (jelly) och jordnötssmör, pizza eller hotdogs. Usch, jag skulle kunna skriva en bok om allt det otäcka med amerikansk matkultur. Det är oroväckande och sorgligt att en hel nation håller på att äta ihjäl sig. Hoppas att de låter sig inspireras lite av Jamie Oliver!

För att inte låta allt för dyster vill jag påpeka att det finns en bra amerikansk matkultur också! Trots att jag bodde i en liten by fanns två ekologiska co-ops i närheten, vilket jag skrivit om tidigare. Kolla in ecocentric för att inspireras av folk som tänker lite mer som vi :)

Och nog är amerikanska bakverk sanslöst goda. Ibland är man sugen på att äta lite gott, t.ex. dessa världens godaste cookies från Martha Stewart. Det är ganska pilligt att baka dem, vilket är utmärkt - då äter man inte av dem för ofta!

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej Intercontinental Gardener, jag såg att du tagit illa upp av mitt inlägg och jag beklagar det. Men om du läser noga ser du att jag på slutet kommenterar precis det du säger, att det visst finns bra amerikansk matkultur också! Jag vet att USA är stort och att det finns en massa olika slags människor där, men visst måste du hålla med om att det är oroväckande med så många sjukligt överviktiga? Hoppas du ändå fortsätter läsa vår blogg! Hälsar Mama Bear

    SvaraRadera