söndag 29 augusti 2010

Hemlighetsfulla aromer

Jag (Mama Bear) är inte särskilt förtjust i smaksatt yoghurt. Jag föredrar att köpa naturell yoghurt och smaksätta den själv med t.ex. färska bär, äppelmos eller honung. Det blir ju så mycket godare! Och så slipper man alla konstigheter som finns i smaksatt yoghurt. Men en dag köpte jag av misstag arlas ekologiska vaniljyoghurt. Enligt förpackningen är den smaksatt med vaniljextrakt och naturlig arom.

Naturliga aromer innebär enligt livsmedelsverket att "de aromgivande beståndsdelarna har vegetabiliskt eller animaliskt ursprung och har utvunnits med fysikaliska, enzymatiska eller mikrobiologiska metoder". Det står även att uttrycket naturlig arom får bara användas för sådana aromer som innehåller minst 95 % naturliga aromämnen. T.ex. vanillin får inte kallas naturlig, utan naturidentisk.

Så varifrån kommer då aromen i yoghurten i fråga? Eftersom det står naturlig måste den ju ha vegetabiliskt eller animaliskt ursprung. Konstigt att det inte anges vilket som gäller, många som äter mjölkprodukter vill ju ändå avstå från andra animaliska produkter. Om det bara var vanilj kunde väl arla skriva ut det? När de väljer att inte ange vilken arom det är frågan om anar jag genast ugglor i mossen... Därför mejlade jag dem och undrade vad yoghurten är smaksatt med förutom vaniljextrakt. Svaret var minst sagt förvirrande (jag har bett om ett förtydligande, men inte fått det än). Är det frågan om vaniljarom? Kanske bara jag som begriper illa. Här är mejlet:

Hej!

Tack för ditt mejl!

Vanilj yoghurt innehåller naturlig vanilj från vaniljbönan och naturliga arom ämnen.

Vad är naturliga aromer?
Källor för naturlig arom är material av botanisk eller mikrobiologisk ursprung, antingen i rått skick (grönsaker, frukt, örter, kryddor, ägg, mjölk, svamp, etc.) eller behandlas med hjälp av processer för beredning av livsmedel (puréer, örtextrakt, smör, tinkturer, safter, oljor etc.).
I praktiken de mest använda källorna är de av botaniskt ursprung, som i denna specifika vaniljsmak.

Tack för att du tog dig tid att skriva till oss.

Med vänlig hälsning
Arla Forum
Marianne
020-99 66 99


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar