torsdag 10 mars 2011

Bosniska björnbär


Torfolk gård har en väldigt god KRAV-märkt björnbärsmarmelad som vi köper ibland när vi vill lyxa till det lite. Så gott på nybakta scones med en kopp te till... Mmm... Nåja, tillbaka till saken: i min naivitet har jag inbillat mig att värmländska Torfolk gård använder sig av svenska bär. Döm om min förvåning när jag upptäckte att björnbären kommer från Bosnien! Självklart skickade jag iväg ett mejl och frågade vad det beror på, och hur bären transporteras till Sverige. Jag fick svar dagen därpå, och ett tydligt och omfattande svar dessutom.

Så här svarade de:


Hej xxxx!


Tack för ditt brev.


Bärhandel och bärråvara är komplicerat, men jag ska försöka svara på dina frågor.

Vi har valt att alltid skriva ut varifrån våra bär kommer, något som inte alla producenter gör. Om det fanns ekologiska svenska björnbär att få tag i skulle vi gärna använda dem. Men vi har inte hittat några. Björnbär växer ju bara i vissa delar av landet och det finns ingen som odlar dem kommersiellt med KRAV-kontroll.

Vi köper även hallon från Bosnien, trots att det är mycket vanligare med hallon. De som odlar ekologiska hallon i Sverige säljer dem på färskvarumarknaden eller gör lite egen sylt.


Vi köper bär från Bosnien därför att vårt systerföretag Grolink har varit delaktig i ett SIDA-projekt för att få igång arbetstillfällen efter kriget. Jag bifogar en kort text om detta. Innan vi hade möjlighet att köpa dessa bär fanns det bara Chilenska björnbär och hallon att få tag i – och det är ju betydligt längre bort.

Du frågar också om transporten. Vi köper bären av ett svenskt företag som sköter transporten, men jag är ganska säker på att de körs med lastbil.


Jag kan också berätta att för några dagar sedan anmälde vi oss till ett frivilligt försök som drivs av KRAV. Det går ut på att hitta modeller för att beräkna klimatpåverkan. Det blir väl egentligen intressant först när alla tillverkare gör samma beräkningar så att det går att jämföra, men jag skulle tro att vi kommer att berätta om det på vår hemsida när vi får fram några resultat.


Än en gång tack för att du hörde av dig. Det är roligt med engagerade konsumenter. Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor, annars är du välkommen att höra av dig igen.


Jag måste verkligen applådera Torfolk gård för utmärkt kundservice. Det är sällan vi fått så här omfattande svar. Även om det är beklagligt att björnbären måste transporteras med lastbil, så tröstar det mig att projektet ger försörjning åt svårt drabbade människor. Men nog är det lite avigt att det inte ska finnas svenska ekologiska björnbär att få tag på - för att inte tala om hallon!


www.torfolk.se/Bjornbarbosnia.pdf kan du hämta en pdf-fil om SIDA-projektet om du vill veta mer. /M.B.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar